Mobiliteitsshop helpt ondernemers bij realiseren duurzame mobiliteitsoplossingen

Vroeger ging je meestal met de auto van A naar B als het om een zakelijke afspraak ging. Een groeiend aantal ondernemers zoekt vervoersmogelijkheden die duurzamer zijn. Bart Dik is samen met zoon Maarten en Yvonne Nieuwpoort oprichter van de Mobiliteitsshop. Zij zijn experts op het gebied van zakelijke mobiliteit.

Door: Marcel Berendsen

Wat doet de Mobiliteitsshop?

Bart Dik: “Het is een platform voor innovatie in de mobiliteit. De Mobiliteitsshop wil helpen om het reizen voor en naar het werk zo te veranderen dat er minder verspilling van tijd, geld en grondstoffen optreedt. Anders werken en reizen is een persoonlijke keuze die jou persoonlijk, jouw bedrijf en de maatschappij ten goede komt. De materie is echter complex en kent vele aanbieders en oplossingen. Wij willen als een gids de beslissers binnen elke organisatie helpen en laten zien wat de mogelijkheden zijn om een organisatie slimmer te laten reizen en te werken.”

Wat is jullie bijdrage in dat proces?

“De Mobiliteitsshop brengt bestaande, nieuwe en innovatieve mobiliteitsproducten bij elkaar op één enkel platform. Wij vergroten het bereik en ondersteunen de aanbieders met onze kennis, ervaring en creativiteit. Wij geloven dat we een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de versnelling van het verduurzamen van de mobiliteit van het Nederlandse bedrijfsleven. Door overzicht te creëren in de mogelijkheden op het gebied van mobiliteit.”

Is dat nodig, dat overzicht?

“Ja, de markt is onoverzichtelijk en complex voor mensen die zich voor het eerst willen verdiepen in de mogelijkheden. Terwijl er veel nieuwe en innovatieve mobiliteitsconcepten zijn. Wij brengen de aanbieder van het mobiliteitsproduct in contact met de juiste doelgroep. Dat zijn over het algemeen bedrijven die hun mobiliteitsbeleid willen verduurzamen. Via onze contacten verbinden wij slimme oplossingen met organisaties die door duurzamer en slimmer te werken betekenisvol willen ondernemen. Wij proberen een match tussen beide partijen tot stand te laten komen.”

Waarom moeten ze bij jullie zijn?

“Wij kennen veel partijen in de markt. En we helpen om de doelstellingen op het gebied van duurzame mobiliteit te realiseren. Wij wijzen de weg of wij brengen een onderneming  in contact met een partij die dat kan. We hebben kennis van zaken. Dat versnelt het proces. Wij kunnen ondersteunen in elke fase van het proces van beleidsontwikkeling en implementatie.”

Welke bedrijven passen bij jullie?

“De bevlogen bedrijven die niet alles uitrekenen in een businessmodel, maar die de ambitie hebben iets te bereiken op MVO-vlak. Dat kan een individueel bedrijf zijn, een collectief maar ook een zzp’er die zijn zakelijke mobiliteitsbehoefte op een voordelige, duurzame en flexibele manier wil invullen.“

Wat is een goed mobiliteitsadvies?

“Een goed advies is een advies dat rekening houdt met de bedrijfsdoelstelling, de implementatiekosten en de medewerkersbelangen. Een voorbeeld van een goed advies is om mensen niet óf een leaseauto, óf een E-bike, óf een OV-kaart óf een reiskostenvergoeding te geven. Maar geef ze een budget. Als je dat proces goed inricht gaan werknemers op de slimste, lees goedkoopste, manier reizen. Dat betekent dat je als ondernemer flexibel bent zonder dat je duurder uit bent.”

Nog meer adviezen?

“Weinig mensen weten dat je niet per se een hele stapel plastic kaarten bij je moet hebben als je flexibel wilt reizen. Denk aan een OV-kaart, tankpas, parkeerpas en een toegangspas. Dat kan tegenwoordig allemaal op één pas. De Mobiliteitsshop kan een overzicht geven van de verschillende mogelijkheden.”

 

Deze blog is eerder gepubliceerd op E-xpeditie (31 maart 2017)