Eerlijke bijtelling? Kijk naar privé-gebruik!

Eerder heb ik al eens geschreven over de wens van vele partijen (van werkgevers en werknemers tot de leasebranche) om te komen tot een rechtvaardiger en stabieler systeem van fiscale bijtelling. Over de onvrede met het huidige gedrocht, dat met perverse prikkels louter calculerend gedrag in de hand werkt. En over het onbeperkt privé-gebruik van een op papier zuinige leaseauto met lage bijtelling, met alle (verborgen) kosten van dien. Als je kritiek uit, moet je ook een alternatief bieden. En dat doe ik.

Bijtelling = CO2-waarde x aantal privé-kilometers

Volgens mij is een even eenvoudig als elegant systeem denkbaar. Een systeem dat rekening houdt met betalen naar gebruik – dus het daadwerkelijk genoten voordeel – én met de milieubelasting. De oplossing zit in de aloude formule p x q. Hoe? Kijk eens naar het volgende staffeltje:

CO2-uitstoot per jaar (kg)      Bijtellingspercentage 
= CO2-waarde x aantal privé-km’s
       0 kg (elektrisch)                                       0%
       tot 500 kg                                       7%
       tot 1.000 kg                                      14%
       tot 1.500 kg                                      20%
       > 1.500 kg                                      25%

Betalen naar gebruik

Voorbeeld 1: een modale medewerker rijdt in een leaseauto met een CO2-waarde van 95 g/km. Hij rijdt 9.000 km privé per jaar. Zijn totale uitstoot is 855 kg en daarmee valt hij in de 14% bijtelling.

Voorbeeld 2: zijn collega gaat een paar keer per jaar met een soortgelijke auto op vakantie en rijdt 12.000 km privé. Zijn jaarlijkse uitstoot is 1.140 kg en daarmee betaalt hij 20% bijtelling.

Voorbeeld 3: een liefhebster rijdt heel selectief in haar sportieve cabrio met een uitstoot van 220 gram/km. Zij rijdt echter maar 3.500 km privé per jaar, waardoor de totale uitstoot onder de 1.000 kg blijft. Zij heeft dus 14% bijtelling (over een ongetwijfeld veel hogere cataloguswaarde).

Eenvoudig en kostenbesparend

Eenvoudig en kostenbesparendLeaserijders kunnen besparen door hun privé-kilometers bij te houden en te beperken. Dat kost met de huidige hulpmiddelen weinig moeite. De leasemaatschappij levert naast de fiscale waarde ook de CO2-waarde aan en voilà, de aangifte is gedaan. Uiteraard loont het ook nog steeds om een zuinige auto te kiezen. Heb je daar allemaal geen zin in, dan betaal je gewoon het maximum percentage.

Category : Blogs
Tags :